Firma RODOS provádí hodnocení únosnosti letištních ploch na základě měření průhybů rázovým zařízením HWD (Heavy Weight Deflectometer). Zařízení umožňuje provádět zatěžovací zkoušky tlumeným rázem požadovaným zatížením simulujícím zatížení letištních vozovek podvozky letadel a to až do zatížení sílou 300 kN resp. dotykovým tlakem 4,25 MPa. Široká škála nastavení zatěžovací síly umožňuje měření průhybů letištních ploch od malých sportovních letišť až po největší mezinárodní letiště. Zatěžovací síla je volena s ohledem na druh vozovky a plánované zatížení letištním provozem tak, aby vyvolané průhyby byly v optimálním rozsahu pro další zpracování.

V průběhu měření HWD provádíme vizuální prohlídku letištních ploch a zaznamenáváme stav povrchu vysokofrekvenční kamerou. Zohledňujeme rozsah poruch a jejich závažnost, které mají vliv na celkové vyhodnocení únosnosti a zajišťujeme stanovení Pavement Condition Index – PCI (ASTM D5340 – 20: Standard Test Method for Airport Pavement Condition Index Surveys).

Výpočty únosnosti metodou ACR/PCR

provádíme programem Federal Aviation Administration (FAA) FAARFIELD na základě naměřených hodnot průhybů rázovým zařízením HWD. Těmito zkouškami se dosáhne reálného vyhodnocení stavu jednotlivých konstrukčních vrstev. Následně zjištěná hodnota PCR vyjadřuje skutečnou únosnost konstrukce vozovky. Výpočty respektují požadavky ICAO – Aerodrome Design Manual, Part 3 – Pavements (Doc 9157 – Part 3 z roku 2022) a nařízení EASA (Easy Access Rules for Aerodromes, Regulation No. 139/2014).

Příklad vyhodnocení PCR v programu FAARFIELD

Výpočty únosnosti metodou ACN/PCN

provádíme programem americké armády PCASE na základě naměřených hodnot průhybů rázovým zařízením HWD. Těmito zkouškami se dosáhne reálného vyhodnocení stavu jednotlivých konstrukčních vrstev. Následně zjištěná hodnota PCN vyjadřuje skutečnou únosnost konstrukce vozovky.

Příklad vyhodnocení PCN v programu PCASE

Hodnoty PCR a PCN stanovujeme pro každou letištní plochu a zohledňujeme:

  • vzájemnou integritu únosnosti jednotlivých ploch (tj. možnost pohybu letadel počínaje RWY, následně přesun po TWY na APN a zpět),
  • respektuje marketingové plány letiště,
  • respektuje plány údržby a rekonstrukcí letiště.

Hodnoty PCR a PCN stanovujeme pro plánované zatížení letištním provozem:

  • na krátkou dobu (1 až 5 let) v případě špatného stavu ploch anebo pokud průhyby změřené HWD dosahují takových hodnot, kdy je nutné naplánovat včasnou rekonstrukci.
  • na dlouhou dobu (5 až 10 let) v případě nových ploch a starších ploch v dobrém stavu.